Nicolatita FM – the frequency of my thoughts

Traim ca sa muncim ?

Posted in job, life, oameni by nicolatita on Iulie 13, 2008

…sau muncim ca sa traim? Dilema clasei muncitoare

Incepe o noua saptamana : te trezesti luni dimineatza la 6h30, la birou esti la 8H30, la 18 (cel mai devreme) pleci de la servici si pe la 19/20 ajungi intr-un tarziu acasa. Si traseul si orarul acesta il urmam in fiecare zi, tot anul, toata viata (exceptand weekendul si concediul anual, daca suntem norocosi).

De fapt din cele 17 ore de activitate ( de la 6 pana la 23) vreo 14 sunt dedicate muncii si transportului casa/servici/casa. Asa ca iti mai raman in medie cam 3 ore sa faci ceva pentru tine.

Acum e vara, ziua e mai lunga (dar am remarcat ca deja incepe sa se scurteze 😦 ), asa ca poti sa-ti prelungesti traseul spre casa cu o plimbare, cu o iesire la o terasa , sau mai tarziu cu un baschet, tenis (daca e vreun teren aproape de casa si mai bine), mersul la o sala de gimnastica. Ma indoiesc insa ca e cineva care si-ar „permite” (dispozitia, timp, bani) sa se bucure de cele 3 ore in acest fel in fiecare zi . De cele mai multe ori, nu ne dorim poate decat sa ajungem acasa, un dus , si apoi somn .

Si la urma urmei de ce se intampla asta? de ce ne consumam atat timp din viata pentru a munci si doar o mica parte pentru a ne bucura de rezultatele muncii noastre? De ce am ajuns in situatia de a trai pentru a munci? Dar in acelasi timp exista si alternativa mai sanatoasa : a munci pentru a trai? Se poate?

Pe langa asigurarea minimului existential, noi oamenii suntem intr-o permanenta nevoie de a ne ameliora viatza ( e in firea noastra) ; si ne fixam obiective, ne facem planuri :sa ne facem vacantele in strainatate ( sau doar sa le facem , cazul multora), sa ne cumparam o masina (noua), sa ne cumparam o casa (noua) si pentru asta e nevoie de bani, dinero, argent, money. Si banii se fac prin munca ( daca stie cineva alta cale, de preferat legala 😉 ii asteptam si ii multumim pentru eventualele sfaturi si tipsuri .

In concluzie, la job tot 8/10 ore o sa stam , pe mijloacele de transport iarasi 2/3 ore (sau cu putin noroc jobul e mai aproape de casa) . Cel mai bun lucru , cred eu, pe care-l putem face este sa folosim la maximum timpul asta in avantajul nostru.

Mi-aduc aminte de spusele unui fost sef de-al meu : ‘ au travail, il faut s’amuser’ ( si nu lucram la o fabrica de jucarii 🙂 ) , adica echivalentul acelei vorbe romanesti : ” munca trebuie sa devina o joaca, altfel ne omoara” (parca asa suna). Acum ramane la latitudinea fiecaruia cum isi face timpul petrecut la munca mai placut, ca nu e usor intotdeauna.

La urma urmei, desi mi se pare mai sanatos sa-ti petreci mai putin timp la munca si mai mult timp ocupandu-te de tine, relaxandu-te , distrandu-te, important e sa STIM NOIi cum sa folosim timpul la maximum, in favoarea noastra, indiferent unde suntem sau ce facem.

Tagged with: , , ,

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. ZUZU said, on Iulie 14, 2008 at 11:32 am

    Eu am suferit deja mult din cauza stresului si a responsabilitatilor la locul de munca
    Am si ramas sa lucrez o noapte intreaga la uzina
    Sunt sigura ca pot face o activitate ,alta de cea pe care o fac acum in care sa combin placerea cu beneficiul
    Ar fi important sa lucrez pe contul meu
    M-am gandit sa fac o plaja privata undeva pe malul marii……..cu restaurant si bar dansant……….pentru asta am nevoie de aprox 600 000€ pe care nu ii am pentru moment
    Mai cugetez la alte idei 🙂

  2. rebreen said, on Februarie 2, 2009 at 8:45 pm

    Muncim pentru ca asa am fost “invatati”. Muncim pentru atat ne duce capu’. Daca ne-ar duce capu mai mult, am reusi sa destramam “sistemul” asta care ne mananca pe toti. “Sistemul” care ne tine in el prin credite, chirii si alte chestii de genu’. Am fost crescuti in sistemul asta si altceva nu stim. Marea majoritate nici macar nu il simt, nu il observa…muncesc asa pentru altii si altceva nu stiu sa faca.
    Dupa mine, ar trebui sa munceasca fiecare CAT vrea, CAND vrea si CE vrea si mai ales DACA vrea… si asta sa fie doar asa de placere. Pe mine ma seaca gandul ca pierd 5 zile din viata ca sa ma pot bucura de 2…si nici alea intregi…si asta in fiecare saptamana, o viata intreaga. Dumnezeu cand a creat omul, l-a pus in Eden, si nu l-a pus sa munceasca.
    Stiu ca ma cam contrazic in termeni…daca nu muncesti..de unde bani…dar tocmai asta e chestia: de ce sa ai nevoie de bani…? ar trebui sa ai tot ce iti doresti in viata…for free.Cumva ar trebui sa fie posibil…ca aia suntem fiinte cu inteligenta.


Lasă un răspuns

