Nicolatita FM – the frequency of my thoughts

In fiecare zi vindem cate ceva

Posted in life, management by nicolatita on Septembrie 27, 2008

Constientizez mereu ca, indiferent de varsta, sex, pozitia sociala, nivelul ierarhic pe care-l detinem, ceea ce facem noi, toti oamenii, in fiecare zi, in viata noastra profesionala (dar si personala ), este sa vindem (produse, servicii -prin natura jobului) sau sa ne vindem (atunci cand suntem in pozitia unui candidat la un concurs/job ) si , legat de aceasta, cu totii ne vindem timpul in schimbul recompensei lunare numita salariu. Si unde apare comertul, intervine, normal, si negocierea . S-a vorbit mult despre arta negocierii , despre importanta empatiei si despre negocierea de tip castig-castig, ca fiind cea mai eficienta pe termen lung.

Acestea fiind date, stiu ca – a vinde si a negocia cat mai bine -este un subiect care ne-a preocupat pe toti, indiferent de ce parte a baricadei am fost pe rand: candidat sau angajator, client sau furnizor, samd.

Nu as putea sa va spun care e atitudinea cea mai potrivita de adoptat in toate aceste situatii (sunt o sumedenie de carti pe tema asta 🙂 , dar as putea sa va povestesc din proprie experienta cum vad eu lucrurile:

Candidatul : O data ce identifici jobul pe care-l doresti ( sau te identifica el pe tine 🙂 ), presupunand ca ai toate informatiile ce-ti permit sa evaluezi daca jobul/proiectul respectiv e compatibil cu obiectivele tale ( mai multi bani, completarea experientei profesionale prin descoperirea unui nou sector de activitate sau doar imbunatatirea cunostintelor in meseria pe care sunteti specializat) si ca in plus se dovedeste a fi ceea ce cautai, atunci nu-ti ramane decat sa te vinzi cat mai bine. Ce inteleg eu prin asta? In situatia asta, indiferent de zecile de candidati cu care este posibil sa concurezi, este ultimul lucru la care ai putea sa te gandesti, la concurenta, indiferent de postul pentru care ai aplicat (ca e un post de translator la Bruxelles sau pentru un post partime pentru un student la Mc Donalds). Mi-aduc aminte , apropo de asta de o replica dintr-un film , cand cineva incerca sa-si incurajeze prietenul care trecea printr-o situatie similara( concurs, interviu): ii aminteste acestuia ca intr-o cursa de cai, acestia nu-si pot vedea adversarii (din cauza echipamentului , pe partea laterala) si doar alearga pe culoarul lor, focusandu-se pe cursa lor , dand ce au mai bun din ei.

Asa ca nu ne ramane decat sa demonstram angajatorului compatibilitatea dintre competentele si experienta noastra si cerintele postului respectiv. Acum o sa intrebati da, dar daca altcineva e mai potrivit decat mine? Pai, eu am raspuns in cadrul unui interviu la intrebarea asta . Cred ca atunci cand dai tot ce ai mai bun si totusi se intampla sa nu fii cel ales, inseamna ca este un alt job cu care o sa fii „mai compatibil” (valabil si in relatiile cu oamenii, nu credeti? ) si atunci nu e nici o pierdere pentru nimeni.

Angajatorul : Cautarea candidatului potrivit pentru un job este legata tot de determinarea compatibilitatii dintre profilul candidatului si cerintele postului.Acum insa, de partea celalata te asiguri ca cel pe care il ai in fata, cel pe care l-ai selectionat din sutele de CV-uri, cel pe care il crezi potrivit pentru job, are toate informatiile pe baza carora va decide daca se va alatura echipei tale sau nu. Acum angajatorul este cel care „vinde”.

Furnizorul: Ati lucrat vreodata pe telemarketing, pe vanzari, pe distributie? Eu da.Fie ca scopul a fost sa castig clienti (persoane fizice sau juridice), sau sa vand produse, ideea era sa stabilesc o relatie care sa persiste in timp. Clientul este cel care ne aduce cifra de afaceri, deci cu cat aveam mai multi clienti seriosi, cu atat afacerea era mai stabila si mai profitabila. Dar pentru a avea clienti seriosi, trebuia eu sa fiu un furnizor serios.Nici nu vorbesc aici de minimele reguli de bun simt (gen punctualitate la intalniri). Aici vorbesc de informarea clientului, de a preintampina nevoile clientului, de a lucra practic cu un pas inaintea cerintelor lor.(Prea seriosi furnizorii astia 🙂 ) Dar cum foarte multe afaceri se dezvolta astazi pe baza recomandarii (imobiliare, servicii de avocatura, web-designing, etc, etc), nu cred ca cineva care-si doreste marirea cifrei de afaceri, isi imagineaza sa procedeze altfel.

Clientul : La randul lui, clientul care are un furnizor de serviciile caruia este satisfacut nu-si poate permite sa-l piarda. Relatia trebuie pastrata si dezvoltata intrucat si clientul este furnizor pentru alta piata, pentru alti clienti iar furnizorul lui reprezinta o veriga esentiala in a-si dezvolta cifra de afaceri mai departe.

Dupa mine, vanzarea si negocierea se pot realiza in conditii prielnice, si in care ambele parti au de castigat ceea ce le asigura stabilitate si o eficienta a activitatii in cele de urma, dar pentru aceasta este necesara transparenta si integritatea fata de celalalt. Unii dintre voi o sa spuneti ca suna a vorbe goale, lipsite de simtul realitatii, dar sunt sigura ca ati vazut cu ochii vostri, ca o data ce se face rabat de la acestea, relatiile risca sa scartaie foarte curand si asta va implica o pierdere de timp, de bani pentru ambele parti implicate. Exemple sunt destule: angajati nemultumiti care in loc sa comunice cu angajatorul despre eventualele probleme prefera sa-si caute de lucru in paralel si sa paraseasca compania, fara nici cea mai mica mustrare de constiinta referitor la suspendarea proiectele derulate in curs, producand pagube angajatorului.Am intalnit insa si cazul in care angajatorul din lipsa unei discipline manageriale corecte (sa-i zicem finut asa) si angajatul are de suferit. La fel si furnizorul in goana obtinerii unei cifre de afaceri cat mai infloritoare poate „uita” ca de fapt calitatea serviciilor si produselor e cea care atrage clientul. Ei, dar la randul lui si clientul poate avea o amnezie temporara cand vine vorba de termenele de plata a facturilor catre furnizor. Ati inteles ideea, da?

Deci daca tot vindem tot timpul ceva, de ce sa nu o facem asa fel incat sa putem castiga pe termen lung ?

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: