Nicolatita FM – the frequency of my thoughts

Cand ignoranta nu inseamna fericire

Posted in ne doare by nicolatita on Octombrie 22, 2008

” Ce nu stii, nu-ti face rau” sau „ignoranta -i fericire”. Eu inteleg prin asta doar : a nu-ti bate capul cu prostioare, cu chestii marunte si nocive.Dar cand ai de facut o alegere care priveste viitorul tau pe plan personal si profesional, cred ca aceste expresii raman nule,  fara sens.

Acum cateva luni,  luasem o decizie care la momentul respectiv nu a avut finalitatea dorita, iar asta doar din cauza  faptului ca am ignorat o serie de termeni.Sa-i spunem pe romaneste, „am mers pe incredere”, ceea ce s-a dovedit total insuficient.Ca mi-am asumat la momentul acela decizia nefasta si am mers mai departe reusind sa am parte de ceva mult mai bun, asta este o alta poveste.

Dar, revenind, zilele acestea aceeasi situatie se intampla sub ochii mei, in care altcineva e „ignorantul”.Aceeasi poveste, acelasi tip de oportunitate pentru un om capabil, acelasi entuziasm, aceleasi obiective si vise ce se vad realizandu-se prin acelasi tip de proiect.Si brusc totul ia o turnura total nefavorabila, pentru „ignorant” bineinteles.

Aceste doua situatii au in comun ceva, aceeasi miza : BANII, pentru care munceste si investeste proprietarul de afacere, BANII pentru care munceste si angajatul.Nu cred ca a detine o afacere e un lucru usor, dimpotriva riscurile de esec, (faliment,)  sunt mai mari, de aceea o firma trebuie sa se protejeze prin contractele (clauzele) pe care le incheie cu angajatii, clientii, furnizorii.Din postura angajatului la fel, o implicare intr-un proiect, intr-un nou job cred ca trebuie privita cu foarte multa prudenta. Nu de multe ori vad candidati care citesc contractele foarte sumar si apoi grabiti dau cu semnatura, si atunci ii iau pagina cu pagina, si incerc sa pun in evidenta aspecte care probabil le-ar descoperi cu stupoare dupa 1 an de activitate. Si apoi ar incepe drama: negocieri peste negocieri, fiecare  parte ar parea ca  trage de timp si ca incearca sa excrocheze si sa santajeze pe celalalt and so on.

In general mirajul unui proiect interesant, dar din cate am observat la multi, posibilitatea castigurilor mai mari de bani, duc oamenii la imprudenta si la ignoranta unor aspecte care ulterior pot duce la pierderi inzecite fata de plusul acela de bani.

Oamenii sunt considerati cea mai importanta resursa a unei firme, capitalul cel mai valoros, dar noi oamenii, noi acest capital, servim la a produce bani, la a rula si multiplica bani. Doar suntem constienti de asta cu totii (asa cum trebuie sa fim constienti si de fapt ca orice instrument se poate inlocui si nici unul nu este indispensabil). Aceasta este realitatea si trebuie luata ca atare , si in calitate de angajati trebuie sa ne protejam si sa ne aparam ” carcasa ” noastra de instrument bun. Instrumentul este indispensabil dar, din fericire,  la randul lui, are multe multiple posibilitati de a „canta” in multe alte „coruri”. Si asa am dat-o in metafore 🙂 , dar ati inteles ideea.

Lectii de genul asta primim toata viata pana cand invatam.Trebuie sa recunosc ca eu sunt un om imprudent, imi place de multe ori sa risc, fara sa-mi iau intodeauna masuri de siguranta (cum a fost si situatia de care va povesteam) dar dupa cum zicea un intelept : riscul trebuie calculat.Ma enerva ca mi se parea un om mult prea prudent in tot ce facea (poate pentru ca asa ii era firea sau pentru ca administra bugete de milioane de €), dar uite ca uneori prudenta (cu informarea)  aduc fericire.

Lasă un răspuns

